Anti-Santa banner
Pozor! Veškerý obsah se přesouvá na www.klusik.cz

Babetta


Naše rodina již delší dobu vlastní Babettu 207/100, rok výroby 1977.
obrazek babetta/bab1.jpg

Tento stroj má najeto opravdu málo, do 10 000 km určitě. Avšak ze začátku mašina ne a ne jet. Inu, hlavy se daly dohromady a šlo se opravovat.

První, s čím byl dost problém bylo, že to vlastně vůbec nejelo :-) Tedy ne, že by nechytala, ale ... prostě režim jízdy byl takový celkově chcípací a všeobecně vlastně stojící. S kamarádem (kterému tímto děkuji) jsme postupně vyčistili veškeré hadičstvo, které bylo k dispozici. To, které k dispozici nebylo, se našlo či se nějak zaimprovizovalo. Hlavně, že to jede a funguje!

Jenže to by nebyla Babetta, aby si něco nového nevymyslela. Dalším krokem tak byla oprava (resp. úprava) plastového krytu na sání vpředu. Ne, že by byl rozbitý, to vůbec ne, ale... prostě vzuch se tam proháněl jako by se nechumelilo, takže nastala fáze utěsnění. Utěsnit se muselo za pomocí improvizaných postupů - prostě plastové díry na šrouby asi nevydržely a byly prasklé, okolo nich se konalo dodatečné (a samozřejmě nechtěné ;)) sání. Inu nastoupila hadrová technika a po nějaké době se zadařilo vyrobit stabilní řešení, které vydrželo opravdu dost (od té doby jsem na to ani raději nešáhl :-D)

obrazek babetta/bab2.jpg

Od té doby nastalo období "sucha" na problémy... tedy na chvilku, zničehož nic začala mít Babetta asi nějaký komplex, tak raději chtěla jezdit jen ve tmě. Prostě se světlem to jelo blbě a ještě hůř. Sice je to pěkný, prohánět se padesátkou po lesní cestě o půlnoci, ale se světlem je to přece jen o trochu hezčí :-) Podezření padlo na všechno možné - od řídítek až po šroubek, který drží plasty, ale nakonec se jako částečné řešení ukázala výměna svíčky za N15Y. Sice by tam měla být sedmnáctka, ale co, jede to a po delších cestách, když vyndám svíčku, vypadá k světu, tak co... Ale je pravda, že zatím moc tepla nebylo, takže možná se ještě poohlédnu po jiné :-D) To sice způsobilo, že Ferrari (no podívejte na tu barvu...) jede i se světlem, ale pořád to jaksi nebylo ono. Inu nastala detailní prohlídka, na řadu přišel výfuk (který mě překvapil, že asi při tomto - evidentně prvním - čištění, byl poměrně čistý) a elektro-věci. Měnit dráty ke světlu a tak se nám zatím nechtělo, tak jsme alespoň zkontrolovali magneto a tak. A zase musím poděkovat kamarádovi - sám bych si nevšiml (asi má dobrý zrak) - na zapalovací cívce (prostě ne na těch třech do série) je na jedné straně vyvedena smyčka mimo kryt cívečky. A tato smyčička si pěkně hověla na kostře, takže ... takže pomohlo narovnání a dodatečné vynadání drátu, proč si tam lehá, když je jasné, že tam nemá být.

To sice zabralo, ale pořád to není "úplně ono". Ale to mě teprve čeká - proměřím cívečky, jestli jsou ok, jestli nejsou zkratované či naopak někter přefiklé (tak to asi těžko, to by moc nesvítilo...) a podobné kulišárny. A nakonec stejně vyměním veškeré drátstvo, které vede oněch 6V, které tam skoro nikdy nejsou. Podezírám totiž tohle vedení, že při vyšších otáčkách někde něco dělá a neunese izolace (jestli v inkriminovaném místě tedy ještě nějaká vůbec je...) a dojde ke spojení s kostrou. Po snížení otáček není napětí tak velké, aby docházelo dál k průrazům a efekt končí s postranním efektem obnovení tažné síly.

Ještě mě napadlo, že by to mohlo být úplně něčím jiným - při čištění jsem odmontoval zapalování a veškeré dráty, co svádějí všecko, co kde teče, do jediného bodu na kostře. Zkusím ještě vykartáčovat pořádně ono místečko i svorky na drátech ... člověk nikdy neví a upadlá zem se umí pěkně přetvařovat, ale to zase až jindy...

18. 7. 2007 jsem se tedy vrhnul na to vyčištění kontaktů. Po vyndání dvou šroubků, které drží zapalování a vodiče na kostře, jsem zkusil vykartáčovat kontakty a plošku, na kterou kontakty sedají. Jaké bylo moje překvapení, když jeden kontakt při utahování upadl! Možná to bylo právě ono, jeden kontakt tam skoro vůbec neseděl a asi spíš jen ležel na kontaktu, takže někdy to jelo, někdy ne. Inu uvidí se. Zatím jsem testovací jízdu nepodnikal. Pokud to však pomůže, alespoň nebudu muset dělat předělávku všech drátů :-)